tirsdag 1. april 2008

På Fredag – Trang Fødsel

"...
Av skade blir man klok
det hjelper veldig lite
mitt livsrefreng
jeg spiller stadig vekk på hest
men velger veldig sjelden den som traver best

Så nå må jeg ta tak
det begynner å bli krise
mitt livsrefreng
en masse krav som strømmer på
først tok de stereoen min, nå tar de TV-en og

Men det er først på fredag
og alt kan ennå skje
så jeg kan bare slappe av
det vil jo alltid helst gå bra
for det er først på fredag
på fredag får vi se
selv om jeg mister all kontroll
så har jeg selvrespekten og æren i behold.
..."

Dette er en liten del av Trang Fødsels På Fredag, og du kan finne ut mer om det norske bandet på deres egen hjemmeside. Bandet har hatt litt vekslende opp-, og nedturer, men "På Fredag" er nok muligens deres mest kjente låt. Selv har de ligget noe på latsiden og har ikke vært veldig aktive de siste årene, men senest i 2007 ga de ut albumet "Hammock".

"På Fredag" omhandler kort jeg-personen som er glad i livet og nyter det fullt ut. Han spiller bort pengene sine på spill og har begynt å merke konsekvensene av det. Moralen er enkel og klar. Vi har alle lett for å danne oss dårlige vaner som er vanskelige å komme ut av, selv om det egentlig ikke er så krevende som vi gjør det til. Det er lett å utsette det som før eller siden tar oss igjen, og det er lett å kjenne seg igjen i teksten.

Til tross for et noe dystert innhold, er sangen akkompagnert med en munter, gladlig musikk i form av akustisk gitar, bass og trommer. Selv assosierer jeg ikke sangen med noe negativt. For selv om alt kan gå rett vest så gir sangteksten et håp om at det alltid går bra, og det er oss selv som er nøkkelen til å komme ut av hva vi selv har stelt i stand. "På Fredag" er en sang jeg spiller om og om igjen for meg, og får en ny opplevelse hver gang. En solid, god musikalsk, og norsk hit vi stadig vil høre på.

3 kommentarer:

ŘÌ$H sa...

Hey... flott innlegg! Det er bra at du har lært noe av sangen. Jeg liker sangen veldig godt selv.

Hanne sa...

U! Så flink du er magdah:) Kjempe fint innlegg, jeg elsker å høre på denne sangen jeg og! Men mest om sommeren. Og Trang Fødsel har mange fine sanger. Bloggen din er konge! Fortsett slik!

Synne Campbell Kittelsen sa...

du har en fin blogg!


neida, skal skrive noe mer:P
liker hvordan du oppdaterer bloggen din, den er ganske tøff og har fine farger! + for ogrinalt navn;)<3