onsdag 6. februar 2008

Bloggers blogg!

(Gjør oppmerksom på at de omtalte sidene kan ha blitt redigert og oppdatert i ettertid av denne artikkelen).

Dagens teknologi gir oss et hav av uendelige muligheter. Kommunikasjon er en viktig tjeneste vi benytter oss mer av ved siden av internettet, og det fortsetter å vokse, både på godt og vondt. Blogging er en slik måte for kommunikasjon. I dag skal vi se nærmere på tre andre blogger, en av en svenske som skriver om sitt liv i Norge, en moteside, og kjendisen Petter Solbergs blogg.

Det første som slo meg da jeg åpnet den svenske siden var tittelen, ”Ja vi elsker…” Jeg fikk en ironisk fornemmelse av at dette ville bli en noe humoristisk, underholdnings blogg jeg snart ville være ferdig med og glemme. Der tok jeg feil. Selve bloggen var noe primitiv og enkel. Den var stort sett farget blå med lyst tekstområde, men på en annen side gjorde simpelheten det enklere å lese. Lange internettartikler blir ofte tunge og kjedelig. Svensken Niklas Claesson bruker et moderne og objektivt språk hvor han drøfter livet i Norge fra en utlendings perspektiv. Selv om den er skrevet på svensk, er det lett å skjønne poengene og tankene bak innleggene hans. Ekstra morsomt var det å se at han hadde brukt et bilde fra skolen min, gamle BI – nå Sandvika VGS, med binders i fronten, til artikkelen ”Mythbusters Norway: Binders er en norsk oppfinnelse”.

Det ble en klar overgang til noe helt annet da jeg ankom Oslostil, en moteside av fem norske fotografer, webdesignere, og ledere. Det var helt klart for meg at denne siden har fått et lite profesjonelt ”push up”. Selve siden var enkelt innredet, klassisk stil, verken for overflødig, eller kjedelig. Overskriftene var fengende og ga lyst til å undersøke mer. Siden inneholdt lite tekst i motsetning til "Ja vi elsker…", men der i mot mye bilder. Selv har jeg aldri interessert meg noe særlig for mote, men denne siden gjorde noe av temaet enkelt, redelig og litt morsomt. Bildene viser helt vanlige personer som deg og meg, og ikke halvveis utsultede barbiedukker som spretter over en rampe, med ansiktet fylt av maling. Ellers var siden enkel og ryddig å bla seg igjennom.

Den siste siden jeg skulle innom for dagen var rallybilsjåfør Petter Solbergs VG-blogg. Det første som slo meg var at enten har han kjørt et "ferdig design", eller så har noen ordentlig profesjonelle webdesignere hatt en liten finger på verket her. Mye kan sies som kjendissider og blogger, om de virkelig er skrevet av personen de omhandler? Jeg har ingen rett til å utale meg, for jeg har ingen bevis på at noen skriver for Solberg, men jeg ville ikke blitt overasket om det var noen som gjorde det. Uansett, så imponerte ikke siden meg noe veldig. Til fordel for at han hadde et stilig og levende design, med bilder, lenker og tekst, ble jeg til dels skuffet. Siden virket mer rotete, og jeg hadde problemer i starten med å finne fram, og endte opp på noen helt andre blogger en Solbergs. Til sammenligning med de andre to var dette et minus. Jeg mener blogger skal være enkle, hvis ikke mister leseren interessen om den blir for lang og klumsete. Men likevel kult og interessant for dem som har tid og lyst til å sette seg inn i bloggen hans.

Jeg tror Oslostil var bloggen jeg likte best. Den var enkel, ren, men likevel stilfull, noe som sikkert ikke var tilfeldig. Den hadde et preg av profesjonalisme, men overdrev heller ikke. Siden var kort sagt rettfrem, kortfattet og med et konkret budskap. Mye av det samme gjelder den svenske bloggen, men den inneholdt mer tekst og man blir da også tvunget til å sette seg mer ned og lese ordentlig. Solbergs blir noe mer vaklende, men det tror jeg ikke er helt unormalt for slike kjendissider. Selv har jeg alltid blitt fortalt at man skal ikke la seg påvirke så mye av slik kritikk fra andre. Jeg anbefaler derfor alle å besøke de tre bloggene og ta en titt selv. Lykke til!

1 kommentar:

Ingunn sa...

Du er jo den født blogger ;) Dette er helt oppskriftsmessig. Gode bildevalg har du også.